SPIS TREŚCI (1/2008)

AKTUALNOŚCI
   Seminarium PZS10
WYDARZENIE
   Zimowy sen14
   Poznańska wizja piękna116
PREMIERA
   Męskie Ego, czyli opalanie dla mężczyzn20
   Amerykańska jakość24
   Ergometr Top Excite26
   Kosmetyki na 6+30
   Odkryjmy świat harmonii32
   Przewaga poprzez jakość i bezpieczeństwo33
   Moc w najlepszej formie!58
NOWOŚCI
   Airnergy już w Polsce!57
   megaKolorowy zawrót głowy132
   Urządzenia, lampy, kosmetyki190
   Włoski szyk w nowym SPA198
TECHNIKA
   Bezpieczne opalanie60
   Dołącz do elity62
   Prawda i mity o lampach66
   Stabilne i perfekcyjne opalanie68
   Wirtualne zarządzanie70
MARKETING
   Psychologia merchandisingu (część II)72
   Relacje z klientami (część I)146
MASAŻ
   Masaże z różnych zakątków świata76
   Masaż Wellness Inspiracja152
   Nie zostawaj w tyle!170
WELLNESS
   Tropikalna terapia18
   SPA w Twoim gabinecie78
   Nauka dla piękna i urody184
   Nowe rozwiązanie dla ośrodków SPA186
   Misja dobrego samopoczucia i pięknego wyglądu210
   SPA prosto z gór212
KOSMETYKA
   Nieinwazyjnie, a skutecznie80
   Ultradźwięki w służbie piękna83
KOSMETYKA
   Kosmetyczny kombajn148
   Nowy trend w kosmetyce150
   Modelowanie sylwetki176
   Mikrodermabrazja – marzenia o idealnej skórze178
   Zabieg z przyszłością180
   Skuteczne nawilżenie skóry182
ZDROWIE
   Witaminy na wiosnę84
   Dla tych, którzy wymagają również od siebie86
   Skóra w promieniach słonecznych122
   Znany od wieków, niedoceniany do dziś216
   Ulepszone, zdrowe – czy na pewno?218
RELAKS
   System muzyczny do solarium88
   Rolki dla każdej Polki!138
   Warto odwiedzić208
PREZENTACJE
   Jaki jest Twój styl?90
   Co tu wybrać?94
   Malowanie światłem96
   Superduet98
   Chip jako karnet w solariach102
   Perfekcja i moc106
   Diamentowa tuba110
   Szczuplejsi po saunie112
   Świat piękna115
   Podaruj sobie piękno140
   Wszystko dla klienta!144
   Włoski urok technosłońca172
   Ekspresowy efekt!174
WYWIAD
   Tu trzeba być!118
KOSMETYKI SOLARYJNE
   Świat kosmetyków ekskluzywnych126
   Gorący rok128
   Warto wypróbować130
   Nowości prosto z Fiji!136
   Opalona skóra jest zawsze niepowtarzalna154
RELACJE
   Nowa tradycja162
   Wielkie przedsięwzięcie, równie wielki sukces200
SONDA
   Wiosenny zawrót głowy164
ARANŻACJE
   Wizytówka firmy168
TARGI
   Profesjonalnie w Krakowie188
   Megastudio fitness w Essen202
   Pasja i biznes204
   Już na stałe w Stuttgarcie!206

 

W numerze 1/2008 polecamy Państwa uwadze następujące artykuły:

  • Męskie Ego, czyli opalanie dla mężczyzn (str. 20)
  • Masaże z różnych zakątków świata (str. 76)
  • SPA w Twoim gabinecie (str. 78)
  • Superduet (str. 98)
  • Poznańska wizja piękna (str. 116)
  • Skóra w promieniach słonecznych (str. 122)
  • Relacje z klientami (część I) (str. 146)
  • Wizytówka firmy (str. 168)
  • Misja dobrego samopoczucia i pięknego wyglądu (str. 210)
  • SPA prosto z gór (str. 212)
  • Ulepszone, zdrowe – czy na pewno? (str. 218)

  •  

     

    Męskie Ego, czyli opalanie dla mężczyzn


    Minęły już czasy, kiedy zmarszczki na męskiej twarzy były oznaką mądrości i doświadczenia, czymś pozytywnym czy wręcz pożądanym. Dziś bardziej ceni się młodzieńczy, atrakcyjny wygląd, którego nieodzownym elementem jest zadbana męska skóra.

    Dzisiaj mężczyźni coraz częściej korzystają z różnego rodzaju kosmetyków. Niestety, bardzo często pożyczają je od partnerek.

    Jednak męska skóra jest inna niż kobieca, wymaga innego sposobu pielęgnacji i – co za tym idzie – zupełnie innego rodzaju kosmetyków. Również tych do opalania.

    Męska skóra – męskie potrzeby

    Jak już wspomniano, męska skóra w sposób znaczący różni się od skóry kobiecej. Za wszystko odpowiedzialny jest główny męski hormon – testosteron. To właśnie on powoduje, że skóra u mężczyzn jest grubsza, zawiera duże ilości elastyny i kolagenu. Znajduje się w niej ok. dwa razy więcej gruczołów łojowych, dużo lepiej rozwinięty jest również układ włosowy. Te dwa ostatnie czynniki powodują, że skóra mężczyzny wydziela do dwóch razy więcej sebum – substancji, dzięki której skóra jest bardziej odporna na czynniki zewnętrzne i znacznie wolniej traci wodę. Stąd mężczyźni rzadko mają cerę suchą, a większość z nich posiada cerę mieszaną, często z przewagą partii tłustych.

    Najkrócej mówiąc – mężczyźni są bardziej „gruboskórni”. Ich skóra jest znacznie bardziej odporna zarówno na działanie czynników wewnętrznych (odżywianie, używki, stres, brak snu), jak i zewnętrznych – wiatru, zanieczyszczonego powietrza… i oczywiście promieni ultrafioletowych. To wszystko powoduje, że wymaga ona szczególnego rodzaju pielęgnacji, której nie są w stanie zapewnić kosmetyki dedykowane wyłącznie kobietom, czy nawet te określane mianem „unisex”.

    Nowe potrzeby, nowe trendy

    Do niedawna rynek pielęgnacyjnych kosmetyków męskich był niezwykle wąski – oprócz kilku niszowych produktów ograniczał się właściwie do preparatów do golenia. Ten schemat przełamało pojawienie się szamponów i żeli pod prysznic dla mężczyzn, następnie kremów do twarzy… Za tym poszła już prawdziwa fala.

    Coraz bardziej wyrafinowane kosmetyki, i to nie tylko do golenia i po goleniu, zajmują już w drogeriach ogromne regały. Znajdziemy tam również peelingi, kremy ujędrniające i przeciwzmarszczkowe, kosmetyki do zmęczonej cery, a nawet męskie fluidy rozświetlające, korektory czy kremy pod oczy. Używanie tego typu preparatów nie budzi już pobłażliwych uśmieszków, można nawet powiedzieć, że staje się powoli czymś powszechnym, normalnym, a nawet modnym. Pielęgnacja męskiej skóry wkroczyła do profesjonalnych gabinetów kosmetycznych. Specjalne programy zabiegowe dla mężczyzn cieszą się coraz większą popularnością i nikogo nie dziwi fakt korzystania z nich.

    Owszem, wielu mężczyzn wciąż unika kosmetyków pielęgnacyjnych – ale powodem jest raczej brak przyzwyczajeń i nawyku w tym zakresie lub brak odpowiedniej informacji, a nie przekonanie, że jest to „niemęskie”.

    Męskie cechy kosmetyków

    Czym „w praktyce” różnią się męskie kosmetyki pielęgnacyjne od kobiecych? Pierwszą zauważalną różnicą jest nieco lżejsza konsystencja. Preparaty znacznie lepiej się wchłaniają i nie pozostawiają tłustej warstwy na skórze, która – jak już wspomnieliśmy – sama z siebie często ma tendencje do przetłuszczania i nie potrzebuje w tej kwestii dodatkowego bodźca. Lżejsza konsystencja sprawia również, że preparat znacznie łatwiej rozprowadza się na skórze owłosionej, nie powodując dyskomfortu związanego ze „sklejaniem się” włosków.

    Męski kosmetyk musi mieć również męski zapach, odpowiadający zarówno gustom użytkowników jak i specyficznemu PH męskiej skóry.

    Kolejnym, ale również bardzo ważnym elementem jest forma, kolorystyka i ergonomia opakowania. Musi być wygodne, praktyczne i wyglądać tak, by bez wstydu można było użyć kosmetyku na przykład w szatni klubu fitness. Różowy kolor się tu nie sprawdza.

    I jeszcze jedna znacząca różnica – w preparatach dla mężczyzn jest często większe stężenie substancji aktywnych i nieco inny ich skład w porównaniu z kosmetykami dla pań.

    Kosmetyki do opalania

    Jednym z rodzajów kosmetyków, który mężczyźni zaakceptowali najszybciej, są wszelkiego rodzaju preparaty „słoneczne”. Widok mężczyzny używającego kosmetyku do opalania – własnoręcznie lub z niewielką pomocą partnerki – nikogo nie dziwi, jest czymś powszechnym. Podobnie rzecz się ma z kosmetykami po opalaniu – użycie balsamu łagodzącego podrażnienie i przesuszenie skóry nie jest niczym nadzwyczajnym. Zestaw: mężczyzna – opalanie – kosmetyk wszedł już do powszechnej świadomości. A jak sytuacja przedstawia się w przypadku kosmetyków solaryjnych?

    Odpowiedź na męskie potrzeby

    Kosmetyki dla mężczyzn pojawiły się na rynku solaryjnym już jakiś czas temu. Były to jednak pojedyncze preparaty. Nie mieliśmy właściwie do czynienia z kompletną serią skierowaną właśnie do męskiej klienteli. Aż do teraz – na polski rynek wchodzi bowiem seria kosmetyków Soleo EGO Man.

    To odpowiedź na rosnące potrzeby męskiej klienteli a także – co niezwykle istotne – na zapotrzebowanie zgłaszane przez właścicieli salonów solaryjnych. Wielu z nich, w czasach rosnącej konkurencji, coraz lepiej rozumie potrzebę zaproponowania klientom czegoś wyjątkowego i idealnie odpowiadającego ich gustom i potrzebom. A mężczyźni stanowią coraz większy odsetek klientów salonów. To grupa zdecydowana, posiadająca ogromny potencjał, który warto wykorzystać, oferując bardzo konkretny produkt. Taki właśnie jak nowa linia Soleo.

    Szybko i zdecydowanie

    Przy tworzeniu nowej kolekcji polski producent wziął pod uwagę wszystkie wymagania jakie stawia się kosmetykom adresowanym do mężczyzn. Przede wszystkim te, o których już wspominaliśmy. Jeżeli facet decyduje się na użycie kosmetyku w miejscu takim jak solarium, niezwykle ważna jest dla niego szybkość jego zastosowania. Dlatego właśnie konsys-tencja preparatu jest bardzo lekka, co sprzyja błyskawicznemu wchłanianiu i nie powoduje dyskomfortu związanego ze stosowaniem na owłosionej skórze. Szybkości stosowania sprzyja również opakowanie – jednorazowa saszetka o pojemności 12 ml. Jedna sesja – jedna saszetka. Prosto i na temat. Warto wspomnieć, że kolorystyka opakowań nie pozostawia wątpliwości co do charakteru preparatu.

    Oczywiście zapach również został dopasowany do męskiego gustu – zarówno pod względem kompozycji jak i trwałości.

    Zdecydowany brąz, konkretna pielęgnacja

    Nie można w tym miejscu zapomnieć, że mowa jest o preparatach do opalania, których podstawowym zadaniem jest przyspieszenie powstania opalenizny i przedłużenie jej trwałości. Pod tym względem nowe produkty Soleo sprawdzają się doskonale – odpowiednio dobrane dla mężczyzn składniki aktywne sprawiają, że skóra bardzo szybko nabiera równomiernego, ciemnego i trwałego kolorytu. Jednocześnie kosmetyki znakomicie zabezpieczają skórę przed wysuszeniem i podrażnieniami wywołanymi przez promienie ultrafioletowe i temperaturę panującą w solarium. Nie bez znaczenia jest ich funkcja pielęgnacyjna – skutecznie chronią męską skórę przed fotostarzeniem, na które jest również narażona – mimo że natura wyposażyła ją w znacznie lepsze mechanizmy obronne niż skórę kobiecą.

    Prosty wybór

    Na początek w skład męskiej linii Soleo wchodzą dwa preparaty – przyspieszacz i bronzer. Przejrzysty i konkretny podział ułatwia podjęcie męskiej decyzji przy wyborze kosmetyku w solarium. Dodatkowym atutem, który z pewnością nie umknie uwagi klientów, jest wiarygodna, sprawdzona marka, czyli Soleo – to bardzo ważny element decydujący o wyborze.

    Mężczyźni cenią sobie zaufanie do marki.

    Oto kilka słów o nowych produktach. Po męsku – czyli krótko:

    EGO MAN Energetic Accelerator with Quick Absorbtion Formula

    Przyspieszacz opalania. Dzięki nowoczesnemu czynnikowi stymulującemu opalanie, jakim jest Photothan LS, zapewnia intensywne tempo opalania, nadając skórze wyraźny brązowy odcień. Idealnie nadaje się dla osób nieopalonych – maksymalnie przyspieszając uzyskanie pierwszych efektów – jak również dla osób opalonych intensyfikując i podtrzymując osiągnięty już efekt. Shea Butter dodatkowo wzmacnia koloryt i trwałość uzyskanej opalenizny. Czynniki pielęgnacyjne takie jak Panthenol i Aloes intensywnie nawilżają i regenerują opaloną skórę, a Alantoina oraz Iricarmin posiadają silne właściwości łagodzące.

    EGO MAN Active Bronzer with Quick Absorbtion Formula

    Bronzer do opalania w solarium. Aktywna formuła brązująca, dzięki połączeniu skutecznych składników brązujących – DHA i Erytrulozy – zapewnia w wyjątkowo krótkim czasie piękną opaleniznę zarówno dla osób rozpoczynających opalanie, jak i osób już opalonych. Shea Butter dodatkowo wzmacnia koloryt i trwałość uzyskanej opalenizny. Wraz z Aloesem i Pantenolem wygładzają i uelastyczniają opalaną skórę, jednocześnie ją nawilżając.

    Lekka konsystencja oraz bardzo dobre walory aplikacyjne gwarantują doskonałą wchłanialność obydwu preparatów, co wpływa na komfort i łatwość ich stosowania na męskiej skórze. W kosmetykach zastosowana jest specjalna kompozycja zapachowa dla mężczyzn. Polecane do każdej sesji opalania na twarz i ciało.

    Reasumując – rzecz tylko dla mężczyzn! Linia EGO MAN jest dedykowana specjalnie dla nich. Męski zapach, męska szata graficzna, męska konsystencja, męska siła działania, męski styl i nowe możliwości.

    Promocja i reklama

    Jak zwykle w przypadku Soleo, wprowadzeniu produktu na rynek towarzyszyć będą bogate materiały promocyjno-reklamowe: plakat, ulotka, ekspozytor + wobler ze specjalną treścią, próbki i informacje na stronie internetowej.

    Producent przygotował również specjalny pakiet promocyjny dla salonów.

    www.soleo.pl

    Spis treści

     

     

    Masaże z różnych zakątków świata


    Amaris poleca masaże inspirowane etnicznymi, egzotycznymi rytuałami. Wzbogacają one markę Olos Territoria o autorskie propozycje dla ośrodków SPA i gabinetów odnowy kosmetycznej.

    W skład proponowanych zabiegów wchodzą masaże: polinezyjski, marokański, indyjski i australijski. Masaże Olos Territoria to niepowtarzalne zabiegi dla ciała, które przynoszą odprężenie, ukojenie i doskonały nastrój. Przywracają harmonię ciała i zmysłów oraz równowagę energetyczną. Stanowią doskonały odpoczynek po aktywnym dniu, pomagają pozbyć się wszelkich napięć, zaha-mowań i blokad emocjonalnych.

    Olos Territoria to cztery masaże z czterech różnych regionów świata.

    Soffio di Polinesia – masaż drenujący

    Masujące, pełne czułości ruchy inspirowane są masażami Lomi Lomi. Stymulują, uciskają i drenują. Oliwka do masażu monoi, bogata w relaksujące, esencjonalne olejki Ylang-Ylang doskonale nawilża i wygładza skórę.

    Luce del Marocco – masaż rozciągająco-odprężający

    Ruchy masażu zainspirowane zostały rytuałem Hammam. Masaż oczyszcza skórę, uwalnia od stresu, pomaga się odprężyć. W masażu wykorzystywany jest ręcznie wykonany stempel Mhakka, który już w starożytności służył do oczyszczania ciała oraz olejek arganowy charakteryzujący się właściwościami regenerującymi.

    Magia d’India – masaż reaktywizujący

    Wyjątkowe ruchy zainspirowane zostały masażem indyjskim. Rozbudzają w ciele wigor, dodają energii. Do masażu wykorzystywane są dwie rękawice – wykonane z czystej bawełny. Olejek bawełniany do masażu optymalnie odżywia skórę. Dodatkowo, bogaty jest w esencjonalny olejek nutmeg, który pobudza energię i witalność.

    Respiro d’Australia – masaż modelujący ciało

    Ruchy zainspirowane zostały masażem aborygeńskim. Są rytmiczne, doskonale modelują ciało. Akcesoria to dwie pałeczki wykonane z egzotycznego drzewa iroko, o bardzo ciemnej barwie i specyficznych kształtach. Do masażu wykorzystany jest olejek macadamia, który ma właściwości balansujące. Preparat dzięki zawartości olejków esencjonalnych mimosa przynosi spokój.

    www.dibi.amaris.pl

    Spis treści

     

     

    SPA w Twoim gabinecie


    Wprowadzenie usług SPA poszerza ofertę i podnosi prestiż, a wcale nie musi być kosztownym przedsięwzięciem. Wystarczy jedno wolne pomieszczenie o powierzchni około dwudziestu metrów, ciekawa aranżacja wnętrza, a przede wszystkim doskonale wyszkolony personel.

    Temat SPA jest ostatnio szalenie popularny, a zainteresowanie tym zagadnieniem ciągle rośnie. Jest najdynamiczniej rozwijającą się gałęzią kosmetyki profesjonalnej. Jednak do niedawna SPA było kojarzone wyłącznie z dużymi ośrodkami, w których pobyt wiązał się ze sporym nakładem finansowym i koniecznością wcześniejszego zarezerwowania wolnego czasu. Takie uzdrowiska są postrzegane jako bardzo kosztowne, elitarne i mało dostępne. Zainteresowanie SPA jednak rośnie w błyskawicznym tempie, w związku z czym aby trafić do większego grona klientów, rozpowszechnia się idea stworzenia tego typu miejsc w gabinetach kosmetycznych.

    W osiągnięciu sukcesu pomogą nam specjalnie przygotowane kompleksowe programy rozwoju SPA, które ułatwiają wprowadzenie takiej usługi do salonu. Programy te adresowane są do gabinetów kosmetycznych, a ich założenia powinny gwarantować najwyższy poziom usług. Obsługują to firmy specjalizujące się w zakresie doboru urządzeń, kosmetyków i zabiegów. Prowadzą szkolenia personelu salonów i gabinetów kosmetycznych, zarówno teoretyczne jak i praktyczne. Zapewniają montaż, serwis urządzeń oraz pomoc w znalezieniu możliwości finansowania.

    Wyspecjalizowany sprzęt, skuteczne w działaniu kosmetyki, to w tej chwili niezbędne minimum.

    Firma powinna przede wszystkim gwarantować gabinetom kosmetycznym kompleksowy program SPA, czyli synergistyczne i sprawdzone połączenie funkcji szerokiej oferty urządzeń z kosmetykami. Program SPA to objęcie opieką salonów i gabinetów kosmetycznych, zapewnienie profesjonalnego przeszkolenia personelu, udziału w warsztatach, pokazach nowości. Dla gabinetu wprowadzenie usług SPA to nowe wyzwanie, dlatego ważne jest doradztwo i wspieranie projektu na wszystkich poziomach poprzez materiały promocyjne, reklamę w prasie branżowej i w internecie.

    SPA to również spora inwestycja, zatem należy zadbać o jak najszersze formy finansowania. Standardem w ofercie powinien być, szeroko pojęty, serwis. Dlatego tak ważne jest, by znaleźć firmę, która posiada wszystkie niezbędne elementy, pomagające wprowadzić usługi SPA do gabinetu. SPA to cały wachlarz możliwości, a kompleksowy program pozwoli na stworzenie nowego oblicza salonu. Odpowiedni efekt zapewni połączenie ze sobą niezbędnych elementów, które pozwolą odmienić nam wnętrze. Dlatego należy bardzo starannie wybrać firmę, która zapewni kompleksowy program. Bogatsza oferta to wzrastająca liczba zadowolonych klientów i zwiększenie dochodu gabinetu. Trudno się temu dziwić, gdyż jest to znakomity sposób na poszerzenie oferty, a tym samym wyjście naprzeciw i sprostanie rosnącym wymaganiom klienta.

    Obecnie na rynku dostępnych jest wiele kosmetyków oraz urządzeń do zabiegów na ciało – urządzenia do masażu, ultradźwięków czy wyposażone w wiele funkcji kapsuły SPA. Jednak zabiegi na ciało nie ograniczają się wyłącznie do posiadania kosmetyków i sprzętu. Kosmetyczkom trudno jest dokonać właściwego wyboru, bo istotna jest wiedza, jak wykorzystać to narzędzie w postaci kosmetyków i sprzętu jednocześnie. Nowoczesny gabinet SPA swoją pracę powinien opierać na umiejętnie dobranych kosmetykach i urządzeniach, zwiększających efektywność zabiegów.

    Jednym z rozwiązań, o tak szerokim spektrum działania, są kapsuły SPA. Zapewniają one kompleksowe prowadzenie kuracji w zależności od potrzeb klienta. Mogą to być terapie wyszczuplające, antycellulitowe, modelujące czy relaksujące.

    Kapsuła wyposażona w saunę parową, aromaterapię, saunę na podczerwień, prysznic Vichy gwarantuje przeprowadzenie zabiegów w komfortowych warunkach.

    Odpowiednio dobrane wyposażenie gabinetu SPA to dobry nastrój klientek, ale również znaczne ułatwienie dla kosmetyczki. Pozwala zaoszczędzić czas i zminimalizować koszty zabiegów.

    Wprowadzenie w salonie kosmetycznym zabiegów zgodnych z filozofią SPA jest znakomitą alternatywą w stosunku do znacznie powszechniejszych solariów. Pozwala poszerzyć grono klientów o osoby zabiegane, zestresowane, potrzebujące chwili relaksu i wyciszenia. Wachlarz zabiegów jaki można zaoferować, posiadając podstawowe wyposażenie SPA, daje duże możliwości rozwojowe oraz gwarantuje zwiększenie rentowności salonu.

    Małgorzata Zdziebko-Zięba
    www.clarenaspa.pl

    Spis treści

     

     

    Superduet
    Luxura V10 & Luxura X10


    Luxura V10 i Luxura X10 to strzał w dziesiątkę dla wszystkich, którzy poszukują najnowocześniejszych i największych urządzeń opalających, urządzeń świetnie skalkulowanych pod względem jakości i ceny.

    Ten duet pojawił się na rynku na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy, bowiem do znanego modelu X10, opracowano i zaprezentowano zupełnie nową propozycję w segmencie największych kabin opalających. Co niezwykle istotne, oba urządzenia można zamówić w atrakcyjnej gamie kolorystycznej, w specjalnej serii biel i czerwień.

    Niepowtarzalna stylistyka

    Zacznijmy od Luxury V10, wyposażonej w 50 2-metrowych lamp o mocy do 180W, co pozwala na uzyskanie przepięknej, zdrowej opalenizny. Dodatkowo urządzenie to wyposażono w opalacze twarzy umieszczone w drzwiach solarium – to niespotykane rozwiązanie pośród kabin solaryjnych. Luxurę V10 wyróżnia niezwykle intrygujący design i świetna technologia, jaką zastosowano przy jej tworzeniu. Wrażenie niepowtarzalności sprawia stylistyka, liczne podświetlenia, załamania formy, które zaskakują i wzbudzają nader pozytywne odczucia.

    Nowa Luxura to urządzenie, które zadziwia zarówno zewnętrzną linią, jak i niezwykłą mocą opalania i chłodną bryzą, która chłodzi ciało nie z dwóch, a z czterech dysz – to kolejne pionierskie rozwiązanie w branży solaryjnej. Kabina Hapro swoim wyglądem zaprasza nas do środka, a łatwość z jaką otwierają się drzwi (system podwójny) jeszcze bardziej potęguje to wrażenie. Nie pozostaje nam nic innego, jak przekroczyć próg i ruszyć na spotkanie przyszłości, którą w tym wypadku jest wnętrze tego znakomitego urządzenia.

    Zaraz na początku niespodzianka, wprawdzie jest to wyposażenie dodatkowe, ale sama możliwość doposażenia kabiny w windę stanowi nie lada powód, aby takie urządzenie zakupić. Chcemy na moment unieść się na wysokość opalaczy twarzy? Nic prostszego, jedno naciśnięcie guzika i nawet najniższa z osób, może znaleźć się na właściwej wysokości, by umożliwić światłu jego optymalne działanie od głowy po palce u stóp. Wszystko zaprojektowano w ten sposób, aby czerpać maksymalną przyjemność z sesji opalającej. Dwuwarstwowy regulowany system chłodzenia ciała został dodatkowo wsparty działaniem czterech umieszczonych ergonomicznie otworów, z których na ciało rozpraszana jest orzeźwiająca bryza, o której wspomnieliśmy wcześniej.

    Luxura V10 to doskonałe urządzenie nawet dla najbardziej wymagających klientów. Kabina ta jest doskonale wyposażona: zintegrowane głośniki, cyfrowy system mierzenia czasu i liczniki czasu pracy znajdują się w wersji standardowej, ponadto w opcji ponadstandardowej Xsens, radioodbiornik, przebieralnia z bezpośrednim dostępem do urządzenia solaryjnego i elektroniczną jednostką kontrolną IP Control. Tak bogate wyposażenie ponad wszelką wątpliwość spełnia każde możliwe życzenie. Opalanie w Luxurze V10 to przyjemność w każdym calu!

    Hapro postawiło na dwie wersje kolorystyczne, które idealnie dopełniają poczucie estetyki i wysublimowanego smaku. Do wyboru mamy przepiękną, olśniewającą Królewską Czerwień lub Perłową Biel, kolorystyka ta wraz z fascynującymi ozdobami świetlnymi, czyni z Luxury V10 doskonałe urządzenie, do autopromocji w każdej dużej, oszklonej witrynie salonu.

    Luksus na wskroś

    Operując nazewnictwem zaczerpniętym z rynku motoryzacyjnego, na którym często znajduje analogie branża solaryjna, możemy śmiało przedstawić następny model: Luxurę X10 jako topową S-class. Tutaj nie ma miejsca na pośrednie rozwiązania, a jakość demonstrowana przez Luxurę X10 wybiega daleko poza ogólnie przyjętą jakość sprzętu solaryjnego.

    Pierwsze zetknięcie z tym solarium nasuwa myśl, że nowa Luxura X10 oferuje więcej niż można było się spodziewać.

    Nowoczesna, zaskakująca bryła, szeroka gama wyposażenia, a innowacyjne rozwiązania budzą podziw. Konstruktorom z Hapro w perfekcyjny sposób udało się skomponować linię świateł dekoracyjnych „interlight” w taki sposób, że X10 tworzy wokół siebie świetlistą poświatę, a od samego urządzenia bije blask nowoczesności i jakości. To magiczne oświetlenie, stojąc przed solarium jesteś zachwyco- ny fantastycznym efektem świetlnym, który wypełnia wnętrze salonu oraz całe urządzenie.

    Patrząc na to urządzenie wpadamy w zadumę, że powinno ono stać na wystawie prestiżowych targów z nowoczesnym, czy jak ktoś woli kosmicznym wyposażeniem. Nie martwy się jednak tym – Luxura X10 została zaprojektowana do użytku w Państwa salonie.

    Analizując wizualne doznania warto zauważyć, że w nowej Luxurze nawet głośniki zachwycają kolorami, które się z nich wydobywają, błyszczą swoim atrakcyjnym dekoracyjnym światłem LED – które operuje w przestrzeni. Pełen relaks, a wszechogarniająca jasność może nasuwać skojarzenia z kultem, czy uwielbieniem słońca. Staje się jasne po pierwszym spojrzeniu – wszystkie znane standardy zostają daleko w tyle.

    A teraz aspekt czysto techniczny: w Luxurze X10 znajdziemy 2-metrowe lampy. Zaskoczenie? Zapewne tak, ale w Hapro są one uważane za standard w tej klasie sprzętu. Można wybrać 46 lub 52 lampy „intensive” bądź „high intensive”. Jakiegokolwiek dokonacie Państwo wyboru – rezultat będzie wyjątkowo dobry.

    Teraz wszystko, co doskonale wpisuje się w każdy produkt najwyższej jakości, a więc: bryza i aroma, oraz doskonały system głośników, oferujących wysoką jakość dźwięku. Wszystko to dzięki odpowiednio skonstruowanym i doskonale wbudowanym wentylatorom, których praca jest na tyle wygłuszona, że praktycznie nie słychać głośnych dźwięków.

    Także z ekonomicznego punktu widzenia X10 to urządzenie wyjątkowe.

    Każdy właściciel studia solaryjnego powinien wybrać luksusową wersję X10 bez ponoszenia wysokich kosztów. W każdej chwili możemy wybrać jeden lub kilka komfortowych dodatków, takich jak podłączenie do MP3, automatyczny Smart Voice i funkcja kontroli/pomiaru klimatu znajdująca się w środku urządzenia. Nie można nie wspomnieć o systemie SLi – opalanie twarzy, który jest włączony w wersję SLiPlus i zapewnia pierwszej klasy opaleniznę dzięki wysoko rozwiniętej kombinacji światła opalania. Powierzchnia płyty została przygotowana w perfekcyjny sposób. Podstawa z akrylu jest łatwa do czyszczenia. Obsługa tego solarium to prawdziwa przyjemność, wszystkie elementy są nieskomplikowane w demontażu, prosto więc przeprowadzić czyszczenie, czy też rutynową konserwację.

    Zmieniamy standardy

    Luxura X10 to połączenie nowoczesnej myśli technicznej i wysokich standardów w jedną całość i to całość, która została tak skalkulowana, że nie stanowi ogromnego obciążenia dla właściciela studia, a przecież często tak do tej pory wyglądały kwestie związane z zakupem urządzeń z najwyższej półki. Obecnie każdy właściciel studia, który pragnie sprostać wymaganiom przyszłości i oczekiwaniom swoich klientów, powinien zmienić swoje dotychczasowe przyzwyczajenie i zaoferować kawałek nowoczesności, część tego, co już jutro wyznaczy nowe standardy branży solaryjnej.

    Nadchodzi nowa era w branży solaryjnej, pojawiła się nowa gwiazda – Luxura X10, okręt flagowy Hapro, dzięki któremu w ofercie tego producenta można znaleźć rozwiązanie skierowane do każdego segmentu rynku. Można powiedzieć jedno „Witamy Hapro na samym szczycie urządzeń solaryjnych”, bowiem ten model doskonale wpisuje się w segment najnowocześniejszych dużych urządzeń.

    Tak oto swoją obecność w klasie największych i najnowocześniejszych urządzeń zaznacza znany i ceniony holenderski producent, firma Hapro. Obecny rok w kalendarzu branży solaryjnej firma zapisała jako ogromny sukces. Nowe linie urządzeń, nowoczesny design, szeroka gama oferowanych modeli i wspaniały pakiet najnowocześniejszych i poszukiwanych dodatków, to wszystko musiało przynieść spodziewany efekt w postaci ogromnej w skali światowej zamówień. To jednak co najbardziej cieszy w postawie firmy Hapro, to konsekwencja i realizowanie postawionych przez firmę celów.

    www.nova2.pl
    www.tristarsolar.eu

    Spis treści

     

     

    Poznańska wizja piękna




      

    Pierwsza edycja targów beautyVISION oraz znane już Forum LOOK zapowiadają się rekordowo. W dniach 26 i 27 kwietnia 2008 w najnowszych obiektach Międzynarodowych Targów Poznańskich zagości świat piękna.

    Wyodrębnienie z dotychczasowych targów LOOK Forum Kosmetyki i Solariów beautyVISION spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem wystawców. Pojawi się wiele nowych firm kosmetycznych i solaryjnych. Będzie można poznać nowości rynku – kosmetyki i zabiegi pielęgnacyjne, kosmetyki kolorowe, wyposażenie i najnowszy sprzęt do salonów kosmetycznych, materiały do pielęgnacji i zdobienia paznokci oraz urządzenia i kosmetyki solaryjne.

    BeautyVISION to doskonałe miejsce do kreowania nowych trendów. Podczas targów zobaczymy rywalizację o tytuł Mistrza Polski w Otwartych Mistrzostwach Polski w Makijażu Profesjonalnym. Będzie można również zobaczyć prawdziwe dzieła sztuki z „Czarodziejskiego Ogrodu”, które powstaną podczas II Międzynarodowych Mistrzostw Polski Nail Art 2008.

    Targi dla profesjonalistów to również miejsce zdobywania wiedzy. Taką możliwość daje Międzynarodowy Kongres Nail Expert beautyVISION 2008, podczas którego obejrzeć będzie można prezentacje znanych stylistek, mistrzyń w dziedzinie Nail Art i Nail Design z Polski i zagranicy. Gościem specjalnym Kongresu będzie Viktorie Spáčilová – Mistrzyni Nail Art z Pragi i Frankfurtu.

    Po raz kolejny w Poznaniu odbędzie się V Seminarium Solaryjne „Ze słońcem we włosach”.

    Tegorocznymi prelegentami jubi­leuszowego seminarium będą: Aleksandra Janicka (psycholog pracy i edukacji), Bogdan Ślęk (Philips) i Andrzej Spinek (Aroma Trend). Tematyka spotkań obejmie szeroki wachlarz tematów związanych ze sztucznym opalaniem.

    Podczas Forum Fryzjerstwa LOOK będzie można podziwiać dzieła mistrzów grzebienia, obowiązujące trendy w kolorystyce, najlepsze produkty fryzjerskie. Otwarte Mistrzostwa Fryzjerstwa Polskiego i Otwarte Mistrzostwa Polski w Przedłużaniu i Zagęszczaniu Włosów wyłonią najlepszych fryzjerów w kategorii juniorów i seniorów.

    Nie zabraknie europejskich gwiazd – JeanLuc Paris to gość specjalny LOOK 2008, który poprowadzi profesjonalne szkolenia, a podczas show zaprezentuje swoją kolekcję. Również na stoiskach będzie można zobaczyć fantastyczne pokazy fryzjerskie.

    Aktualny program targów beautyVISION i LOOK, informacje o udziale w kongresie, szkoleniach, konkursach i mistrzostwach zainteresowani znajdą na stronie internetowej.

    V SEMINARIUM SOLARYJNE!

    Szanowni Państwo,
    mamy przyjemność zaprosić do uczestniczenia w V Seminarium Solaryjnym podczas Forum Kosmetyki i Solariów beautyVISION w Poznaniu, pod patronatem redakcji „SOLARIUM & Fitness”.

    27 kwietnia 2008 r., godz. 12.00-14.30 – Pawilon 8A, Speaker’s Corner

         

    „Ze słońcem we włosach”

    • Bogdan Ślęk (Philips)
      - „Oddziaływanie fotobiologiczne promieniowania źródeł światła na organizm człowieka”
      Wykład podejmie temat dotyczący oddziaływania fotobiologicznego promieniowania elektrycznych źródeł światła na organizm człowieka wskazując na istniejące działanie dobroczynne jak również na zagrożenia. Zakres wykładu obejmie również temat bezpiecznego opalania się w solarium.

    • Aleksandra Janicka (Psycholog pracy i edukacji, trener)
      - „Jak zdobyć i utrzymać jakość”.
      To niezwykle ważny temat w prowadzeniu studia, czy gabinetu kosmetycznego. W prezentacji poruszane będą tematy, m.in.: kim są moi Klienci, określenie celu jaki chcemy osiągnąć w jakości, obszary i metody budowania jakości oraz jak sprawdzić zadowolenie naszych Klientów.

    • Andrzej Spinek (Aroma Trend)
      - „Skuteczna prezentacja kosmetyku w obsłudze klienta w solarium – praktyczne metody i sposoby działania”.
      Przedmiotem prezentacji będzie przedstawienie praktycznych i skutecznych metod zaproponowania klientowi kosmetyku w solarium. W programie m.in.: efektywne techniki sprzedaży, skuteczne sposoby komunikacji z klientem oraz ponowne określenie roli i znaczenia kosmetyku w usłudze solaryjnej pod kątem profesjonalnej obsługi klienta.

    Serdecznie zapraszamy! Wstęp wolny!

    Redakcja
    "SOLARIUM & Fitness"
    www.solarium.net.pl

    look-beautyvision.mtp.pl

    Spis treści

     

     

    Skóra w promieniach słonecznych


    Promieniowanie UV jest emitowane przez słońce lub przez sztuczne źródła. Promieniowanie słoneczne może wywołać odczyny ostre – występujące bezpośrednio po ekspozycji (oparzenie słoneczne, udar) lub w kilkanaście godzin bądź dni później (hiperpigmentacja wczesna i późna).

    Odpowiedź rumieniowa ze strony skóry może być natychmiastowa i ustępować po kilku minutach lub zaczynać się w kilka godzin po nasłonecznieniu i osiągać szczyt po 8-24 godzinach. Towarzyszy jej niejednokrotnie tkliwość obrzękniętej skóry.

    W wyniku powtarzających się ekspozycji powstają tzw. odczyny przewlekłe – fotostarzenie skóry, zmiany przednowotworowe i nowotwory skóry. Skóra poddana przewlekłemu działaniu promieni słonecznych ulega pogrubieniu, staje się szorstka i nieelastyczna, a w końcu, po długim czasie eksponowania, ulega zanikowi i ścieńczeniu. Tworzą się głębokie zmarszczki i bruzdy oraz różnego rodzaju przebarwienia.

    Najbardziej charakterystyczne i swoiste zmiany dotyczą tkanki łącznej. Polegają one na zwyrodnieniu i rozpadzie włókien kolagenu, elastyny oraz nagromadzeniu się gruzełkowatej, skręconej substancji elastynopodobnej w górnych warstwach skóry. Te procesy określamy jako fotostarzenie skóry. Posłoneczne zmiany pojawiają się także w mikrokrążeniu skórnym. Powierzchowne naczynia stają się bardziej kręte i szersze, tworzą teleangiektazje, łatwo ulegają pęknięciu.

    Nasza skóra pod wpływem słońca ulega także różnego rodzaju przebarwieniom i odbarwieniom. Do najczęstszych zmian należą piegi, plamy soczewicowate, barwnikowe ogniska rogowacenia słonecznego i łojotokowego oraz barwnikowe postacie raków podstawnokomórkowych.

    Promieniowanie ultrafioletowe może również bezpośrednio uszkadzać DNA komórek Langerhansa w skórze, a także wpływać niekorzystnie na enzymy naprawcze odpowiedzialne za reperację DNA.

    Wywołanie stanu immunosupresji jest jednym z ważnych czynników mogących ułatwiać proces kancerogenezy posłonecznej. Do niedawna uważano, że tylko UV-B jest odpowiedzialne za ewentualną stymulację nowotworzenia. W ostatnich latach podkreśla się także możliwą rolę UV-A, ponieważ znacznie wzrasta narażenie na ten zakres promieniowania. Szczególne ryzyko niekorzystnego działania UV-A zwiększa się również z powodu coraz częściej i chętniej wykorzystywanych sztucznych źródeł energii świetlnej, które stosuje się zarówno w celach leczniczych (fototerapia, fotochemoterapia) lub kosmetycznych (solaria).

    Działanie promieniowania słonecznego na skórę zależy od wielu czynników:

  • długości fali;
  • natężenia promieniowania;
  • czasu ekspozycji;
  • częstotliwości ekspozycji;
  • warunków ekspozycji, np. kąta padania promieni;
  • reakcji osobniczej, czyli koloru skóry i okolicy naświetlanej.

    Należy zaznaczyć, że są różne czynniki zmieniające reakcję skóry na UV, np. schorzenia wewnętrzne, substancje stosowane miejscowo lub ogólnie zwiększające wrażliwość skóry na promieniowanie ultrafioletowe, uwarunkowania genetyczne oraz uprzednie leczenie promieniami RTG.

    Zdrowa skóra broni się

    Zdrowa skóra przeciwdziała w pewnym stopniu uszkodzeniom wywoływanym przez światło za pomocą różnych mechanizmów. Jednym z nich jest opalenizna, która powstaje pod wpływem działania promieniowania UV-A i UV-B po około 72 godzinach od nasłonecznienia i związana jest ze zwiększeniem liczby melanocytów i wzrostem syntezy barwników melaninowych (eumelaniny i feomelaniny). Eumelaninowe typy skóry (ciemna karnacja) wykazują mniejszą wrażliwość na ekspozycję słoneczną niż feomelaninowe (osoby rude i blondyni). W oparciu o kryterium jakim jest zawartość melaniny w skórze i podatność skóry na powstawanie opalenizny Fitzpatrick wyodrębnił 7 fototypów.

    Naturalne mechanizmy obronne skóry mogą okazać się niewystarczające przy intensywnym promieniowaniu słonecznym lub długiej ekspozycji na słońce, szczególnie u osób o jasnej karnacji. Konieczne staje się wówczas stosowanie zewnętrznych środków chroniących przed światłem.

    Współczesne silne preparaty chroniące przed światłem zawierają z reguły mieszaninę kilku filtrów chemicznych oraz filtr fizyczny.

    Ma to na celu zwiększenie spektrum ochronnego danego preparatu. Zadaniem preparatów zawierających system filtrów chroniących przed promieniowaniem UV jest zapobieganie oparzeniom słonecznym. Siłę działania preparatu chroniącego określa się wskaźnikiem SPF (sun protective factor). SPF wskazuje, o ile dłużej możemy przebywać na słońcu po zastosowaniu danego preparatu do momentu wystąpienia rumienia skóry, w porównaniu do analogicznego czasu pobytu na nim bez ochrony skóry. Preparaty takie zawierają ponadto substancje nawilżające, natłuszczające i pielęgnujące skórę.

    Rodzaj użytego preparatu zależy przede wszystkim od typu skóry. W typie I skóra łatwo ulega oparzeniu, nigdy się nie opala. Typ II ulega łatwo poparzeniu, trudno się opala. W typie III skóra jest dość oporna na oparzenia, łatwo ulega pigmentacji. Fototyp IV nie ulega poparzeniu, zawsze dobrze się opala. Typ V mają rasy mongoidalne, Indianie, Arabowie, natomiast typ VI (nie zamieszczony w tabeli) występuje u rasy czarnej. Pierwszy i drugi typ skóry charakteryzuje się dużą wrażliwością na promieniowanie UV-A i UV-B. Taka skóra często reaguje stanem zapalnym. Wymaga ona stosowania do opalania kosmetyków o wysokim stopniu fotoprotekcji np. o faktorze 30 i stopniowego przechodzenia na niższe, ale nie mniej niż 15. Doustna terapia beta-karotenem, rozpoczęta kilka miesięcy przed ekspozycją na światło słoneczne, również zwiększa odporność skóry na promieniowanie UV. Osoby reagujące na słońce ostrym rumieniem skóry muszą zachować dużą ostrożność w korzystaniu z solarium, albowiem już pierwszy kontakt może wywołać niepożądaną reakcję skóry.

    Pamiętajmy, że każdy typ cery wymaga nieco innej ochrony.

    I tak, skóra sucha oprócz fotoprotekcji domaga się starannego nawilżenia i odżywienia. Skóra młodzieńcza, łojotokowa wbrew pozorom nie przepada za słońcem. Najpierw nadmiernie się wysusza, a potem pojawia się „efekt z odbicia” czyli wzmożony łojotok jako odpowiedź na przesuszenie. Dlatego wymaga także nawilżania i stałej fotoprotekcji. Skórę alergiczną, nadwrażliwą powinno się zupełnie chronić przed słońcem stosując blokery. Taka cera wymaga ochrony jak skóra z I fototypem.

    dr n. med. Anna Nadulska

    Spis treści

  •  

     

    Relacje z klientami (część I)


    Zadowoleni klienci to największy kapitał współczesnej firmy. Losy każdej, która funkcjonuje zgodnie z zasadami wolnego rynku, zależą właśnie od jej klientów. Ich brak oznacza brak szans na przetrwanie firmy. Dlatego szefowie nawet największych światowych korporacji nie przechodzą obojętnie nad tym, co myślą klienci, badają ich zadowolenie i reagują na zamiany preferencji zakupowych.

    Największe korporacje potrafią same kreować potrzeby klientów, a następnie sprzedawać im produkty, które te potrzeby zaspokajają.

    W szeroko rozumianej branży solaryjnej oraz branży wellness działa kilka tysięcy wyspecjalizowanych podmiotów, które świadczą bardzo szczególne usługi polegające na pielęgnacji ciała. Jak powinna działać nowoczesna firma w dobie tak ogromnej konkurencji? Oto pytanie, na które warto znaleźć odpowiedź.

    Podstawę rozważań na temat zadowolenia klientów powinna stanowić analiza bieżących z nimi relacji oraz określenie słabych i mocnych stron wzajemnych kontaktów. Taką właśnie wstępną analizę możemy przeprowadzić bez skomplikowanych środków. Szczególnie pomocna będzie chociażby wnikliwa obserwacja zachowań, nie zaszkodzi także przygotowanie na przykład ankiety z pytaniami o zadowolenie z usług, czystość czy dostępność oferty.

    Jeżeli w krótkim czasie dojdziemy do wniosku, że ze stu świeżo pozyskanych klientów tylko dziesięciu powróci, aby ponownie skorzystać z naszych usług, oznacza to, że coś jest nie tak i czeka nas naprawdę ciężka praca. Przede wszystkim należy dokonać szczegółowej analizy wszystkich odcinków relacji z klientami, począwszy od reklamy, poprzez sposób kontaktu z firmą, poziom obsługi przez pracowników, jakość usług, jakość produktów i wyposażenia, a na sposobie realizacji zamówień kończąc.

    Zadowolenie lub niechęć mogą powstać na każdym odcinku kontaktu klienta z firmą. Wszystkie te momenty należy traktować jako proces mający na celu wzrost zadowolenia klientów. Pamiętajmy, że nawet najlepsza reklama zachęcająca do pierwszego zakupu, nie spowoduje jego zadowolenia, gdy pracownik dokonujący sprzedaży np. telefonicznej, będzie osobą niekompetentną lub po prostu niemiłą.

    Pamiętajmy, że o wiele tańsze jest utrzymywanie już posiadanej grupy klientów, niż zdobywanie zupełnie nowych.

    Prawdą jest też, iż klient niezadowolony poinformuje o swoich problemach z firmą znacznie więcej osób ze swojego otoczenia, niż klient, który będzie zadowolony.

    Tak naprawdę, to przez cały czas firmy pracują na dobrą opinię u swoich klientów, potem na lepszą, później na jeszcze lepszą. Jest to proces ciągły, który na coraz wyższym poziomie wymaga coraz lepszych rozwiązań, większej wiedzy, specjalnych umiejętności oraz zaawansowanych narzędzi marketingowych.

    A co możemy zrobić już dziś?

    Zadbaj o public relations swojej firmy. PR to część komunikacji marketingowej firmy, która stanowi o jej wizerunku w oczach klientów. Czym dokładnie jest PR? Na to pytanie odpowiadają znani autorzy:

    E. Bernays: „Public relations jest próbą skonstruowania publicznego wsparcia dla działania, przypadku, ruchu lub instytucji, poprzez informację, perswazję i dostosowania się.”

    S. Black: „Public relations to sztuka i nauka osiągania harmonii z otoczeniem poprzez wzajemne porozumienie oparte na prawdziwej i pełnej informacji.”

    K. Wojcik: „PR jest świadomym, celowym, planowym, systematycznym i długoplanowym oddziaływaniem organizacji, władz, zrzeszeń na publiczność, zwaną otoczeniem, skierowanym na ukształtowanie z nią specyficznej jakości stosunków i układów przy użyciu komunikowania i pielęgnowania kontaktów jako jedynej, klasycznej metody, i podporządkowanie tych wpływów rygorom etycznym.”

    Popraw komunikację ze swoimi pracownikami. Kluczowi pracownicy firmy to te osoby, które odpowiadają za wprowadzanie w życie firmy przyjętych wizji, koncepcji i rozwiązań oraz pracownicy działów obsługi klienta oraz sprzedaży. Dlatego zarządzający firmą powinni stale komunikować swoją wizję, koncepcję oraz podkreślać rolę właśnie tych pracowników w celu osiągnięcia rzeczywistych celów marketingowych. Praktycznie na każdym szczeblu organizacji występują pracownicy odpowiedzialni za relacje ze światem zewnętrznym, którzy powinni realizować marketingową wizję przedsiębiorstwa. W dziale sprzedaży będą nimi pracownicy sprzedaży, konsultanci ds. obsługi klientów, w dziale reklamacji – osoby bezpośrednio przyjmujące reklamacje, w dziale zaopatrzenia – pracownicy dokonujący zamówień towarów, w magazynie osoby wydające towar klientom. Wpływ tych osób na postrzeganie firmy przez klientów jest bardzo duży.

    Zbliż się do swoich klientów. To nic innego jak tworzenie bazy danych klientów, w której zapisywane są wszystkie najważniejsze i istotne informacje dotyczące współpracy, oczekiwań, uzyskanych wiadomości o naszych produktach czy usługach. Bazy danych stały się bardzo popularnym narzędziem wykorzystywanym w relacjach z klientami, gdyż gromadzone informacje pozwalają na szybkie i sprawne zaspokojenie potrzeb klientów, co z kolei przekłada się na długookresową współpracę i  korzyści finansowe dla firmy. Jeżeli jesteś osobą zarządzającą firmą, tak samo szybko powinieneś zareagować na uwagę klienta dotyczącą produktu, jak i na informację dotyczącą nieprawidłowego sposobu jego obsługi przez jednego z pracowników.

    Bliska relacja z klientem ma swoje zalety.

    Do najważniejszych należy możliwość szybkiego reagowania na zmiany rynku, wprowadzanie zmian na podstawie autentycznych informacji, rozwijanie palety produktów lub usług, zwiększenie sprzedaży i zysków. Te same relacje mają także i wady, gdyż natura człowieka to bardzo delikatna materia. Realizując proces bliskiej obecności klienta pamiętajmy, iż przy okazji możemy naruszyć jego prywatność. Ponadto chcąc uzyskać od klienta coraz więcej prywatnych i wartościowych opinii, trzeba mu zaoferować coś w zamian, a to może powodować wzrost kosztów.

    Tymoteusz Sejwa

    Spis treści

     

     

    Wizytówka firmy
    Recepcja – przyjazna, piękna i ergonomiczna


    Kolejną część naszej wędrówki po salonie poświęcimy recepcji i części poczekalni. Recepcja to z pewnością serce i mózg każdego salonu, to ona jest jego wizytówką i jednocześnie pokazuje charakter całego studia.

    To także miejsce, w którym dochodzi do wszystkich najważniejszych decyzji dotyczących zarówno czasu opalania, wyboru odpowiedniego kremu, czy innych zabiegów, z których możemy korzystać w salonie urody.

    Recepcja to miejsce, które wita klientów firmy każdej branży, tworząc miłą i zachęcającą atmosferę już od pierwszego spojrzenia. Jednocześnie wskazuje na status firmy i jej model pracy, jest również centrum – bijącym sercem każdej wielkości firmy.

    W dzisiejszych czasach pośród powszechnego pędu, atmosfery zgiełku i pośpiechu, warto zadbać, by nasza recepcja była wyjątkowa, niosła spokój, wyciszała i informowała o nieco nieformalnym i otwartym stosunku do naszych klientów.

    Rodzaj i kształt

    Recepcję można skonstruować w oparciu o systemowe moduły, oferowane przez wielu producentów mebli, lub wykonać w oparciu o indywidualne projekty wnętrz. Zaletą recepcji systemowych jest krótki czas realizacji oraz wysoka jakość wykonania, a także duże możliwości konstruowania recepcji zgodnie z indywidualnymi potrzebami i zadanymi funkcjami. Ograniczeniami są: zamknięta liczba brył, kształtów i kolorów.

    Niewątpliwą zaletą recepcji wykonywanych na indywidualne zamówienie jest całkowita niepowtarzalność, bowiem ich kształt, kolorystyka i rozwiązania funkcjonalne ograniczone są jedynie wyobraźnią projektantów. Trudniej jest jednak dotrzymać wysokiej jakości wykonania detalu. Dodatkowo, konieczność indywidualnych rozwiązań materiałowych i technologicznych, a co za tym idzie wysoka czasochłonność wykonania, niestety, znacznie podraża koszt całkowity.

    Obecnie projektowane i produkowane recepcje opierają się w przeważającej części na dwóch bazowych kształtach:

  • kubistycznych elementach i prostych, czytelnych liniach lad i blatów – ten typ recepcji można stosować w dużych pomieszczeniach, otwartych na pozostałe pomieszczenia firmy;
  • półokręgach, elipsach, łukach i wycinkach koła – te kształty łatwiej wpisać w pomieszczenia o mniejszej kubaturze, gdzie dodatkowo lady dodadzą im lekkości i elegancji.

    Niezwykle ważnym elementem jest obowiązująca ergonomia tj. właściwa głębokość blatów do pracy (60-80 cm), wysokość blatów do pracy na siedząco (72 cm) i na stojąco (110-115 cm), oraz zapewnienie właściwej odległości oczu od monitora komputerowego lub usytuowania recepcji względem źródła światła.

    Materiały

    Do konstruowania recepcji producenci używają obecnie przede wszystkim płyt wiórowych płasko prasowanych: pokrywanych filmami melaminowymi, okleinami naturalnymi bądź laminatami HPL i CPL, oraz płyt z lakierowanego mdf. W zależności od zastosowanych wykończeń, mamy do czynienia z recepcjami o wysokiej odporności na uszkodzenia (HPL, CPL), średniej (melamina) lub niskiej (mdf, okleiny naturalne).

    Do produkcji wyposażenia dodatkowego recepcji tj. blatów, paneli frontowych, listew ozdobnych oraz relingów, wykorzystuje się obecnie najczęściej szkło hartowane w różnych kolorach i grubościach, stal nierdzewną i aluminium anodowane.

    Dodatkami podkreślającymi lekkość i finezję recepcji są również listwy i panele oświetleniowe, które standardowo oferują producenci.

    Ostatnią grupą dodatków są akcesoria, które tworzą tzw. zaplecze recepcji, tj. blaty wewnętrzne, organizery, szafki, przegrody, kontenery.

    Kolorystyka

    Aktualnie najczęściej stosuje się okleiny bazujące na naturalnych, ciepłych kolorach drewna (dąb, buk, brzoza etc.). Niezwykle modne są również kolory drewna egzotycznego o niespotykanym rysunku i fakturze, takie jak: Wenge, Teak, Macassr, Zebrano, Bubinga, Toraja wood itp., a także pastelowe i stonowane uni kolory tj.: beże, brązy, grafity, szarości, oranże, kremy, oliwki itp.

    Stanowczo odchodzi się od ostrych zestawień kolorystycznych. Mocne, zdecydowane i ostre kolory mogą występować jedynie w detalach recepcji, miejscowo i punktowo.

    Otoczenie recepcji

    Kanapy, sofy bądź foteliki to nieodłączna część recepcji – zbudowane w nieco odmienny sposób od innych tego rodzaju mebli, muszą połączyć wysoką estetykę wykonania, ciekawy design oraz podwyższoną trwałość i odporność konstrukcji i tapicerek.

    Polecane są zwłaszcza: skóra naturalna – elegancka i o wysokiej trwałości (warunkiem jest właściwa konserwacja), alcantara (piękna, lecz droższa nawet od skóry), wełny naturalne i wełny z domieszkami, oraz skaden (ekoskóra).

    W doborze sof i kanap należy zwrócić uwagę na właściwe proporcje mebla – tj. raczej twarde siedzisko, nie zanadto głębokie, oparcie niezbyt wysokie – trwały stelaż galwanizowany wysokowytrzymałymi materiałami, najlepsze własności ma oczywiście twardy chrom. Tapicerki powinny być gładkie i jednobarwne. Ważną cechą jaką powinny posiadać są atesty: higieniczny, trudnozapalności, podwyższonej odporności na ścieralność, odporność na światło itd. Zalecana kolorystyka sof i siedzisk recepcyjnych, zgodnie z obowiązującymi trendami, to: zielenie, błękity, czerwienie i oranże, ciepłe brązy, kremy, szarości, grafity, ponadczasowa czerń i kolor aktualnie najbardziej trendy, tj. biel.

    Jeśli chcemy, aby nasze studio stanowiło całkowicie niepowtarzalne miejsce, warto zadbać o to, by meble stanowiące wyposażenie naszej firmowej wizytówki, były sygnowane nazwiskiem znanego i cenionego designera.

    Recepcja to miejsce szczególne, skończyły się już czasy, gdy wydzielona część blatu z dostawionym krzesłem stanowiły wystarczający „kącik” do rozmowy z klientem. Odpowiedni design, wielkość, kolorystyka, a następnie funkcjonalność to elementy, nad którymi warto zastanowić się na równi z doborem odpowiedniego sprzętu. W końcu to wizytówka studia, która zapada w pamięci klienta i często decyduje, czy zechce on do niego powrócić.

    www.plano-invest.com.pl

    Spis treści

  •  

     

    Misja dobrego samopoczucia i pięknego wyglądu


    Taki właśnie cel przyświeca Bionantech Cosmetics, firmie dostarczającej najwyższej jakości kosmetyki i zabiegi wellness do gabinetów kosmetycznych, salonów odnowy biologicznej oraz renomowanych centrów SPA, takich jak Warmia Park, Wierchomla SPA Resort czy Hotel Lubicz.

    Od 1999 roku Bionantech reprezentuje na polskim rynku wiodące marki profesjonalnych francuskich kosmetyków Isabelle Lancray Paris i Thal’ion Thalasso Cosmetics.

    W ostatnim czasie, dzięki współpracy z hiszpańską firmą Vincent Davianny SL, wzbogaciła swoją ofertę o nowe zabiegi wellness marki DU.

    Prezesem firmy jest Dorota Gumkowska – jedna z najbardziej znanych kobiet w branży kosmetycznej. Z niewielkiej, rodzinnej firmy udało jej się stworzyć prężnie rozwijające się przedsiębiorstwo, którego zadaniem jest zapewnienie ludziom, niezależnie od wieku i płci, dobrego samopoczucia, zadowolenia i pięknego wyglądu. Swoją misję firma Bionantech Cosmetics realizuje poprzez oferowanie szerokiej gamy produktów dopasowanych do indywidualnych potrzeb klienta, zarówno w wersji profesjonalnej, jak i umożliwiającej kurację w domu.

    Marki w dystrybucji

    Isabelle Lancray Paris to selektywna marka stworzona ponad 60 lat temu przez Madame Lancray – autorkę pierwszych receptur oraz bliską przyjaciółkę Heleny Rubinstein. Dzięki jej osiągnięciom najlepsi francuscy kosmetolodzy, korzystając z własnego doświadczenia oraz najnowocześniejszego laboratorium badawczego, stworzyli produkty kosmetyczne, które w maksymalny sposób ułatwiają pielęgnację każdego rodzaju skóry, zapewniając jej młody i świeży wygląd. Firma Isabelle Lancray Paris oferuje kosmetyki będące odpowiedzią na potrzeby m.in. cery młodej, odwodnionej i wrażliwej, tłustej, dojrzałej czy z problemami naczynkowymi. W swojej ofercie firma posiada również kosmetyczne kuracje witaminowe, ujędrniające, kosmetyki kolorowe oraz zabieg welness – Sanshui.

    Thal’ion Thalasso Cosmetics to marka, która zapewniła sobie solidną pozycję na arenie międzynarodowej nie tylko dzięki wysokiej jakości unikalnych produktów, ale również dzięki zindywidualizowanej trosce o klienta.

    Kosmetyki Thal’ion, stworzone na bazie wody morskiej i alg, dostępne są w 42 krajach świata, a od ponad 5 lat także w Polsce.

    Marce zaufały prestiżowe salony piękności i ośrodki SPA m.in.: Carlton w Cannes, Tigida Beach w Agadir – Maroko, Kalidria we Włoszech, Yadis w Tunezji. Thal’ion Thalasso Cosmetics oferuje kompletne zestawy naturalnych, ekologicznych produktów, profesjonalnych zabiegów i programów do użytku zarówno w salonie, centrum SPA, jak i domowym zaciszu.

    Oferta firmy to ponad 100 produktów pielęgnacyjnych, 40 procedur zabiegowych do pielęgnacji twarzy i ciała, strategie i programy do walki z nadwagą, pakiety wspomagające dla fizykoterapeutów, pakiety do centrów talasoterapii, specjalistyczne programy dla kobiet w ciąży i po połogu, programy detoksykujące, suplementy diety i oczyszczające napary ziołowe, szeroka oferta hydro- i balneoterapii oraz linie kosmetyków słonecznych.

    Thali(sens to pięć wyjątkowych i ekskluzywnych terapii wellness, w których naukowa wiedza z zakresu talasoterapii łączy się z siłami natury i tradycją z odległych zakątków świata. Thali(sens proponuje niezapomnianą podróż do krainy luksusu, w której rytuały zabiegów i holistyczne masaże ciała przeplatają zapachy, kolory, smaki i dotyk, wszystko to by przywrócić wewnętrzną harmonię, dobre samopoczucie, radość i energię życiową organizmu. Celem każdej „podróży” jest odbudowa wewnętrznej harmonii i równowagi, odprężone ciało oraz piękna, gładka i sprężysta skóra.

    DU URBAN SPA to oryginalne i zmysłowe procedury zabiegowe, skierowane do nowoczesnych ośrodków SPA i wellness, by zaoferować klientom maksimum odprężenia, zadowolenia i luksusu. Prezentuje nowe możliwości w pielęgnacji i relaksacji ciała, oddziałując na wszystkie zmysły. Oferowane zabiegi czerpią składniki aktywne z natury, z obfitości witamin, smaków, kolorów i zapachów. Każdy zabieg wzbogaca specjalistyczny, terapeutyczny masaż, który wzmaga działanie produktów kosmetycznych i przywraca harmonię oraz dobre samopoczucie klienta.

    www.bionantech.com.pl

    Spis treści

     

     

    SPA prosto z gór
    Grand Hotel **** Stamary


    Grand Hotel Stamary to obiekt wyjątkowy, charakteryzujący się niepowtarzalnym klimatem, który odczuwalny jest tuż po przekroczeniu progu tego obiektu.

    Zdaje się, że Stamary swoją siłę i wyjątkowość czerpie bezpośrednio z natury, prosto z gór. Takie właśnie jest to miejsce, które powstało z myślą o zadowoleniu i satysfakcji każdego klienta. Nic dziwnego, że jest tak oblegane zarówno przez ludzi show biznesu, jak i wszystkich tych, którzy cenią wygodę i odpowiednią obsługę, w atrakcyjnie skalkulowanych cenach.

    Zacznijmy od kilku słów historii. Marka Grand Hotel pojawiła się w XIX wieku. Od początku była synonimem usług hotelarskich na niespotykanym, luksusowym wręcz poziomie. Hotele tej klasy tworzono w najbardziej atrakcyjnych dzielnicach miast, często w budynkach pałacowych, o wnętrzach eksponujących dzieła sztuki, ale jednocześnie wyposażonych w najbardziej nowoczesne rozwiązania techniczne. W ten sposób mogły zaspokajać wyrafinowane gusta najwytworniejszej klienteli.

    Taki właśnie jest zakopiański Grand Hotel Stamary, luksusowy, najpiękniejszy hotel w mieście, usytuowany w centrum Zakopanego w odległości 300 metrów od Krupówek. Jego historia sięga początków XX wieku i jest nierozerwalnie związana z osobą Marii Budziszewskiej, śpiewaczki, właścicielki pensjonatów, działaczki społecznej i politycznej. Budziszewska, jako znana warszawska śpiewaczka operowa i estradowa, występująca pod pseudonimem Stamary, będącym zestawieniem imion ojca i własnego, z początkiem XX wieku osiadła w Zakopanem. Projekt budynku hotelu, według koncepcji znanego architekta Eugeniusza Wesołowskiego, miał stanowić próbę przeniesienia stylu zakopiańskiego do budownictwa murowanego.

    Od momentu powstania po dziś Stamary uznawany jest za jeden z najbardziej reprezentacyjnych hoteli, nie tylko zakopiańskich, jak to miało miejsce w 1905 r., ale wśród wszystkich polskich hoteli. W jaki sposób na przestrzeni tylu lat udało się utrzymać tak wysoki poziom usług?

    Stamary to hotel absolutnie kompletny, tutaj nie ma miejsca na pot­knięcia.

    Zadbano o każdy, najdrobniejszy detal.

    Poszczególne elementy: pokoje, kuchnia, SPA tworzą spójną całość, stanowiąca o sile tego miejsca. Każdy z elementów jest równie istotny i bez któregokolwiek z nich nie udałoby się stworzyć tak fantastycznej atmosfery, która wita nas już od progu.

    – Aktualny poziom Stamary udało nam się osiągnąć tylko dzięki ciężkiej pracy – mówi Anna Lewit, dyrektor hotelu. – Poszliśmy w takim kierunku, aby to goście wskazywali na nasz hotel, jako na miejsce szczególne. Nie jest to ogromny hotel sieciowy, systemowy. Zależało nam na stworzeniu takiego miejsca, do którego mogą trafić osoby, szukające czegoś szczególnego. Hotel Stamary to miejsce, w którym można znaleźć wszystko to, co nie jest dostępne w innym, często dużym, systemowym hotelu. U nas zawsze można liczyć na fachową opiekę, ciszę, relaks, dobre jedzenie i wygodne łóżko.

    W Stamary odczuwa się harmonię, idealne wprost połączenie tego co na zewnątrz z tym, co możemy zobaczyć wewnątrz budynku. Harmonia…harmonia ducha z ciałem, harmonia gości z pracownikami, to wszystko jest wręcz namacalne. Zresztą, tak jak powtarzają praktycznie wszyscy pracownicy, tym, co tworzy taki wymiar jest przede wszystkim szacunek, radość i zadowolenie płynące z pracy. To z kolei przekłada się na satysfakcję gości, zarówno z samego pobytu w tym miejscu, jak i na pełne zadowolenie z każdego zabiegu, któremu można się poddać w części SPA.

    To właśnie „czynnik ludzki” zdaje się być tą idealną przyprawą, która powoduje, że wszystko tu smakuje tak wybornie. Takim niezwykle obrazowym przykładem jest masaż, wykonywany przez pracowników, a nie przez maszyny, a który stał się już wizytówką zarówno SPA, jak i samego Hotelu Stamary.

    – SPA jest kontynuacją i konsekwencją tego jak wygląda hotel – dodaje Anna Lewit. – Stamary to wygodny hotel z intymną atmosferą. Nie ma tu ogromnej liczby osób. Charakterystyczne jest to, że nawet gdy mamy pełne obłożenie, to goście nie zauważają tego, nie muszą czuć się skrępowani.

    Każdy klient jest traktowany w sposób absolutnie indywidualny.

    Niezwykle mocną stroną naszego hotelu jest także kuchnia, prowadzona przez młodego, bardzo utalentowanego szefa kuchni, którego kunszt doceniło jury licznych konkursów w których brał udział. To tyle w wielkim skrócie. Warto dać ludziom satysfakcję, dać szansę, aby mogli wypocząć, zadbać o zdrowie, urodę, skorzystać z chwili relaksu i my staramy się to wszystko zaoferować.

    Wędrówka po Hotelu Stamary to czas spędzony na smakowaniu detali, zachwyt nad stylistyką, wnętrzami, wszystkim, co tworzy to miejsce. Przekraczając próg SPA ma się wrażenie, że czas zatrzymał się w miejscu. Błogi spokój i muzyka, która zaprasza do wnętrza. Nic dziwnego, że goście tak chętnie tu powracają.

    Każdy, kto przekroczy próg Stamary chce tu przyjechać ponownie.

    Wracając jednak do SPA, kompleksowe i indywidualne podejście oczywiście ma zastosowanie także w tej części hotelu. Tu nie ma absolutnie żadnej przypadkowości, każdy zabieg komponuje się z kosmetykiem, odpowiednio dobranymi urządzeniami, atmosferą, aby każdy mógł poczuć się naprawdę cudownie. Goście do wyboru mają szereg niezwykle ciekawych, topowych zabiegów, zarówno w zakresie kosmetyki twarzy i ciała jak i masażu. Do dyspozycji dostają możliwość korzystania ze świata sauny, basenu czy solarium. W Stamary doskonale opracowano i połączono odpowiedni preparat z urządzeniem, wykorzystując w pełni jego możliwości.

    – Niezwykle istotną kwestią, o której często zapomina się przy okazji SPA, to wellness, rozumiany w tym wypadku jako aktywność ruchowa. W naszym SPA o tej części nikt nie zapomina, można pokusić się o stwierdzenie, że od tego wszystko się zaczyna – stwierdza Beata Gąsior, kierownik SPA w Hotelu Stamary. – Na początek ruch, np. zajęcia w siłowni, pozwalające na spalenie tkanki tłuszczowej, następnie zabiegi, masaże, wizyta w saunie poprawiająca krążenie, odpowiednio przygotowany posiłek, czyli kompleksowe podejście, a każda wizyta rozpoczyna się krótkim wywiadem. Wizytówką naszego SPA i całego Hotelu Stamary jest masaż kamieniami, który został przez nas opracowany i stale jest udoskonalany. Tak, to naprawdę masaż przy użyciu kamieni. Nasi klienci są z niego bardzo zadowoleni. Technika jest bardzo istotna, ale w tym przypadku niezwykle ważny jest człowiek, bo bez niego nie udałoby się osiągnąć tej niesamowitej aury, tego klimatu, wszystkiego, co powoduje, że jest to doznanie niepowtarzalne, do którego chce się stale powracać. Najważniejszym aspektem w pracy z ludźmi jest ich pełna satysfakcja, zarówno po stronie gościa, jak i pracownika. Tylko człowiek lubiący swoją pracę, w pełni z niej zadowolony, może ofiarować naszym gościom pełen komfort i satysfakcję. Bardzo długo pracowaliśmy nad szczegółami i myślę, że efekty są bardzo zadowalające.

    – Wszystko zostało przygotowane z myślą o naszych gościach – dodaje Beata Gąsior. – Tu nie ma mowy o dowolności. Każdy sprzęt został wybrany po wcześniejszych konsultacjach. Dzięki temu udało się stworzyć SPA kompletne w każdym calu. Począwszy od najmodniejszych zabiegów, czyli masaży, kosmetyki twarzy i ciała, kończąc na basenie, saunach czy solarium. Udało nam się stworzyć kompleks idealny. Ilość urządzeń dobraliśmy w taki sposób, aby nie przytłaczały one całości. Skupiliśmy się na absolutnych hitach: TalaxaSpa, leżanki Wellness MLW, Libra Design, fotele Ballerine, kawitacja, wieże kosmetyczne. Niezwykle istotny był wybór firmy, która nas w tym zakresie obsługiwała. Odpowiedni partner to ogromna pomoc przy takim przedsięwzięciu. Otrzymaliśmy pomoc w postaci szkoleń, w pełnym tego słowa znaczeniu. Dyplomowana kosmetyczka, nie tylko zaprezentowała każde urządzenie, ale nie unikała odpowiedzi na liczne, często trudne pytania. Do tego stały kontakt z pracownikami firmy, z serwisem, który jest w stanie bardzo szybko zareagować na każdą, nawet najdrobniejszą, usterkę. To niezwykle istotne, że hasło „Nova jakość w SPA” udało się tej warszawskiej firmie wprowadzić w życie.

    Rynek SPA jest dynamiczny. Stale obserwujemy co pojawia się na nim nowego. W chwili obecnej nasze SPA jest absolutnie kompletne, co nie znaczy, że jeśli pojawi się ciekawe urządzenie, gwarantujące klientowi niepowtarzalne efekty i tym samym zadowolenie, to po nie nie sięgniemy.

    Zakopane to miejsce, w którym sezon trwa cały rok. Miasto każdego dnia tętni życiem, przyjmując ogromne rzesze turystów. Niezwykłe miejsce, w które idealnie wpisuje się ten uroczy hotel, w którym panuje tak błoga, niczym niezmącona atmosfera relaksu, spokoju i pełnej harmonii ducha z ciałem.

    Grand Hotel Stamary to miejsce niezapomniane, które nie tylko warto, ale i należy odwiedzić.

    www.stamary.pl

    Spis treści

     

     

    Ulepszone, zdrowe – czy na pewno?


    Coraz częściej na półki naszych sklepów trafiają produkty o zaskakująco zmodyfikowanym składzie. Technologia XXI wieku pozwala nam z pewnych produktów coś usuwać, do innych dodawać i tak powoli przestają nas dziwić jajka bez cholesterolu, mleko bez laktozy, nabiał z dodatkiem steroli, czy nawet kwasów Ω3, których obecności przecież zwykle szukamy w rybach.

    Lecz czym jest tak naprawdę ten nowy trend na rynku? Tylko modą, fanaberią, czy może szansą na nowe, odmienione podejście do tematu odżywiania?

    Zdrowo, tradycyjnie i naturalnie

    Rosnąca popularność sklepów oferujących zdrową, atestowaną żywność pokazuje, że wielu z nas próbuje wcielić to hasło w życie. I rzeczywiście – zdrowo, tradycyjnie i naturalnie jest hasłem, które powinno być bliskie każdemu z nas. Oznacza ono bowiem uprawy bez sztucznych nawozów i oprysków. Przy zakupie żywności powinniśmy również zwracać uwagę na zawartość syntetycznych dodatków, takich jak sztuczne barwniki, konserwanty czy polepszacze. Skoro tak, co zatem możemy powiedzieć o produktach sztucznie wzbogacanych, to znaczy takich, w skład których dodatkowo wprowadza się związki takie jak witaminy, mikroelementy, czy inne biologicznie czynne substancje w celu poprawienia ich wartości odżywczej? A co z produktami, z których składu usunięto jakieś związki, w naturze w nich występujące?

    Żeby móc w pełni odpowiedzieć na to pytanie, musimy się zastanowić, po co w ogóle czyni się tego rodzaju, niejednokrotnie skomplikowane, zabiegi technologiczne.

    Dla większości z nas jedzenie to zwykła, codzienna przyjemność, ograniczana co najwyżej staraniem o to, by posiłki były zdrowe, smaczne i ewentualnie nie prowadziły do nadwagi. Jest jednak grupa osób, których stan zdrowia zmusza do dużo większej troski o skład potraw, które spożywają. Wszelkiego rodzaju nietolerancje pokarmowe, choroby na podłożu metabolicznym, a także coraz powszechniejsze alergie, dla wielu są dużo ważniejszym wyznacznikiem doboru produktów niż tylko smak czy estetyka, a nawet niż ogólnie przyjęte normy pokarmowe. Skomponowanie zdrowej dla organizmu diety w oparciu tylko i wyłącznie o naturalne, niczym nie wzbogacane składniki dla takich osób jest po prostu niemożliwe. Nie posuwając się nawet do tak skomplikowanych przypadków, wystarczy przytoczyć dość powszechnie występującą miażdżycę, przy której obniżenie poziomu cholesterolu w organizmie za pomocą diety niskocholesterolowej opartej na tradycyjnych produktach często nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Właśnie z myślą o tych osobach tworzy się coraz to nowsze produkty, które często w formie niezmodyfikowanej nie mogłyby w ogóle być przez nie spożywane.

    Żywność wzbogacana czy modyfikowana, w sensie usuwania z niej pewnych składników, wciąż ma wielu przeciwników.

    Jednak to właśnie nowe technologie zastosowane w produkcji dają ogromną szansę wielu chorym, podnosząc jakość ich życia, pozwalając im na ustabilizowanie stanu zdrowia i powrót do w pełni aktywnego, normalnego funkcjonowania. To właśnie te technologie sprawiają, że obecnie na takie choroby jak chociażby cukrzyca, patrzy się bardziej jak na stan wymagający większej kontroli niż na uniemożliwiającą normalne życie chorobę. Być może też kiedyś, w odleglejszej przyszłości, ten zapoczątkowany obecnie trend pozwoli nam nie tylko pomagać żyć pełniej osobom chorym, ale również zapobiegać powstawaniu chorób.

    Katarzyna Skoropada

    Spis treści